perjantai 16. elokuuta 2013

Valo kaukainen, biljoona miljoona vuotta oon onnellinen

Vähiin käy ennen kuin loppuu eikö ? Alle viikko Suomessa ennen kuin koneen nokka osoittaa kohti Aasian tuulia! Ensi syksy kuluu mm. indonesian kieltä ja kulttuuria opiskellessa Udayana University:ssa Balilla. Tavoitteenani oppia kieli niin hyvin, että kykenen opettamaan paikallisessa koulussa! Jännittävää ja niin ihanaa :)

Ennen opiskelujen aloittamista käyn tsekkaamassa Hong Kongin ja Pekingin vilskeen, Kiinan muurin, ruokatarjonnan, ostosmahdollisuudet ja toivottavasti paljon muuta. Life's good right !

Koko kesä on ollut niin mahtava, paras kesä tähän mennessä. Olen löytänyt Suomesta sen mitä tarvitsin, kauneuden ja ainutlaatuisuuden. Aiemmin etsin kaikkea kaunista muualta ja tänä kesänä huomasin, että hitsit   Suomi on upea maa! <3  Tällä asenteella on ihana lähteä toiselle puolelle palloa ja kotiin paluukaan ei ehkä tunnu niin vastenmieliseltä kuin se on joskus tuntunut. Oon monta viikkoa jo ajatellut, että voiko ihminen olla näin onnellinen? Olenko jo liian ällöttävä, kun tuntuu, että voisin poksahtaa onnesta! Tämä hetki ja tuleva tekee mut onnelliseksi, niin sen kuuluukin olla. Kaikella on todellakin tapana järjestyä ja oon alkanut uskoa kohtaloon niin vahvasti, se kyllä hoitaa homman kotiin! :'))

  Sweet home  <3  

Naantali <3















On se niin kaunis. Elämä on.

Kati




sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Orchid Garden @ Singapore Botanic Garden

Voi että oli hauska päivä! Vatsalihakset oli hommissa :) Janna oli aamulla hoitanut meille seuraksi DeeDeen ja Paulin mun nukkuessa raskaan Bali -reissun univelkoja pois, hah. Hostellin suklaa hillo toastien jälkeen lähdettiin yhdessä tolloilemaan Orkidea puistoon...matka oli eriskummallinen. Botanic gardeniin pääsee helposti metrolla ja puisto on ilmainen. Sinne voisi mennä vaikka päiväksi piknik -korin ja kirjan kanssa! Orkidea puisto taas maksaa opiskelijalle dollarin ja muille hiukan enemmän. Puisto on tavallaan sademetsä keskellä kaupunkia, virkistäytymispaikka kaupungin kiireestä.





Kate

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Marina Bay Sands @ Singapore

Kyllä. Rakastan vieläkin Singaporea.


Käytiin Marina Bay Sands Hotellin katolla yksillä ja samalla katsoimme valo -shown, joka välkkyy Marina Bayn yllä joka ilta auringonlaskun jälkeen. Viimeksi ollessani Singaporessa näin shown Merlion Parkista ja mielestäni show oli vaikuttavampi siltä puolen, koska valot ja musiikki tulevat hotellista. Marina Bay Sands Hotellin katolle eli laivaan pääsee siististi pukeutuneena ilmaiseksi, jos on menossa drinkeille. Pelkkä näköalan tsekkaaminen ei ole suotavaa, mutta kuka sitä toisaalta tietää oletko ostanut jotakin vai et. Kattobaari on luultavasti aina sen verran täynnä ihmisiä, että laskuissa on vaikea pysyä. Hinnat olivat noin Suomen hintatasoa.

Mentiin tuonne Paulin ja DD:n kanssa, mutta heti sinne saavuttua DD katosi ja löydettiin hänet sitten myöhemmin yöllä hostellilta nukkumasta.. :D Tavattiin siellä baarissa myös muutama hollantilainen lentoemäntä, stuertti ja lentokapteeni, jotka kysyivät multa, että olenko mä töissä Finnairilla! Repesin nauruun ja sanoin, että en todellakaan ole, kunnes tajusin, että hetkinen noi varmaan on töissä jollakin lentoyhtiöllä. Ja niinhan se sitten oli. Heti möläytyksen jälkeen korjasin, että voisihan se varmaan olla ihan hauskaa...heh heh. No onneksi nämä lentoemot oli niin kuohuviineissä, että eivät edes tajunneet vaan jatkoivat juttujaan suomalaisesta ystävästään, jonka mä varmaan tunnen, koska olen Suomesta. Juu aivan, näinhän se aina menee. Hauskoja leidejä olivat! :D






Kate

lauantai 9. helmikuuta 2013

Pura Luhur Uluwatu




Apinoita oli paljon, mutta ei ne meitä ainakaan kiusanneet. Sööttejä olivat.


Suosittelen auringonlaskun aikaan liikkumista tuolla, upeeta.

Kate

Turtle island eli Serangan island!

Viime kerralla Balilla mä koitin päästä Turtle islandille, mutta jostain syystä kukaan ei tuntunut tietävän mikä tai missä se on tai miten sinne pääsee. Jouduin siis nielemään tappioni ja tyytymään muuhun Baliin. Olin kuullut, että se on loistava surffispotti vähän taidokkaammille surffareille, joten eihän siitä olisi mulle varsinaisesti mitään hyötyä ollut. Kunhan olisin nähnyt miltä saari ja aallot (surffarit) näyttää... :p

Tällä kerralla mua kuitenkin onnisti, sillä löysin lehden, jossa oli juttu Turtle islandista, Serangan island, ja siinä kerrottiin, että saarelle pääsee nykyään siltaa pitkin. Ennen on pitänyt maksaa venekyyti, mutta nyt Balin ja saaren välille on rakennettu silta. Sillan ylitysmaksu taisi olla 1000 rp ja rannalle piti maksaa 2000 rp. Turtle islandille pääsee helposti Sanuriin päin menevää tietä kunhan muistaa kääntyä Serangan islandin suuntaan. Kutalta kestää ajaa n. 30 min. Me ajettiin jälleen Bukitista, kun Ulussa asuttiin, eli vähän pidempi matka. Mut ei paha ollenkaan, jos ymmärtää edes vähän kaoottista liikennettä ja uskaltaa ajaa! 





Parastahan on, että Indoissa täytyy turisteilla olla kansainvälinen ajokortti ja aika harvalla se on. Mulla ei sitä viimeksi ollut eikä tällä kertaakaan, joten poliiseja kannattaa yrittää vältellä. Jos poliisi pysäyttää, ne pyytää ihan mitä sattuu (jopa miljoonia) ja kaikki rahat menee niiden omaan taskuun. Totuushan on, että se raha mitä turistilla on mukana riittää sakon maksamiseen eli kannattaa pitää mahdollisimman vähän rahaa mukana. Mut on yritetty pysäyttää muutaman kerran, mutta en ole ikinä pysähtynyt. Mulle on opetettu, et älä pysähdy, esitä et pysähdyt ja sit kaasua niin hemmetisti ja aja karkuun! Paras neuvo on ollu, et aja rennosti ohi, älä erehdy katsomaan poliiseja ja näytä siltä kuin kaikki olis ok eikä sulla oo mitään hätää. :D Paikalliset toimii tällä periaatteella ja itsekin ajelin vaan "relaxed" eikä kukaan ikinä oo vaivautunut pysäyttämään tai raahaamaan mua valoista tien sivuun. Mutta Turtle islandille kääntyvällä tiellä oli kuitenkin poliiseita...noh meidän onneksi edellä ajoi kaksi länkkäriä, joiden ohi livahdettiin (ehkä hieman kaasuhanat kärsi siinä ja jouduin pohtii pysyyköhän se Janna kyydis :D) ja pojat joutu asioimaan poliisien kanssa. Luulen, et tässäkin vaan toimis taas se, että en katsonut poliiseja enkä panikoitunut. Okei no se kaasun lisääminen saattoi olla pikkuista panikointia: "Äkkiä karkuun!". Ja ihan ku ne ei sais niiden moottoripyörillä tällaista skodutyttöä kiinni! Mutta oonpahan ollut onnekas! 

Turtle -islandilla oli sinne tultaessa hyvännäköiset aallot aloittelijoille ja hieman kauempana aallot olivat isompia paremmille surffareille. Jossain vaiheessa porukka kuitenkin alkoi tulla aalloista ylös lauta katkenneena, siis keskeltä katki. En tiedä oliko siellä kauempana riuttaa vai oliko aallot vaan niin voimakkaat..ainakin virtaus voimistui ihan hetkessä. Ensi kerralla selvitän, että mistä oli kyse!

Muutama kuva, jotka ei liity tähän kilpparisaareen mitenkään... :p






Kate

tiistai 22. tammikuuta 2013

Ulu you make us laugh !

Lombokin jälkeen mentiin Ulu watuun, josta löydettiin ihan sattumalta tosi kiva bungalow (Satria Bungalow)! Omistajaperhe oli todella mukava, heidän warunginsa tarjosi mahtavaa mahi-mahia, paikallinen kala, ja bungalowin pihalla oli uima-allas, jossa mahtui oikeasti uimaan! Oltiin siellä 9 päivää, jotka vietettiin hengaillen Balanganilla, muualla Bukitissa ja yks pilvinen päivä käytiin Kutalla tekemässä viimeisiä ostoksia. Äh vihaan sitä tinkaamista.."darling darling something here!". Balilla oli myös muutama pikku myrsky! :D Yksi päivä ajaessa kotiin Balanganilta meidän skodun eteen kaatui puu! Perus hommia! Kierrettiin se sitten ojan kautta, ha. Sähköt ja vesi oli kans usein poikki, mielenkiintoisia hetkiä. Pääsin myös loistamaan huikeilla putkinais -taidoillani! Voi, että kyllä olis iskä ollut ylpeä kasvatistaan, sillä mä tiesin täysin mitä kuuluu tehdä, kun vessan pöntön säiliö on tyhjentynyt vedestä (varmaan moni muukin tietää, mut Janna ei tiennyt, joten musta oli hyötyä!) ja se pitäis saada uudestaan toimintaan. Jannan kanssa sitten 'raksailtiin' pönttö kuntoon...oli taas aikamoinen hetki. :DD

Happy toast! :p

Balanganin jäätelömyyjä (ihana herttanen setä!) otti rennosti ja suojasi itsensä auringolta! :p


Heti ekana yönä Ulussa meidän altaalla oli poolpartyt ja aamulla selvisi, että suurimmat ja pahimmat metelin auheuttajat oli yli 50-vuotiaita aussi miehiä! En oo koskaan nähnyt yhtä paljon tyhjiä isoja Bintang pulloja! Niitä riitti, trust me. En edes uuden vuoden tai juhannuksen jälkeen :D Juhlijoita oli kuitenkin ollut enemmänkin ja olivat yllättäen ajelleet ympäriinsä kännissä. Tottakai ilman kypäriä. Lopulta päätyneet sairaalaan.. Ihmiset on kyllä niin tyhmiä!

Eikä näiden aussien juhliminen jäänyt siihen yhteen iltaan. Meinaan yhtenä iltana meidän nuorempi australialaisnaapuri tuli kutsumatta kylään. Aivan kännissä ja tuoksahti mukavasti vanhalle viinalle. Ai että. Keskustelu lähti käyntiin jotenkin näin:

Kauhea räminä ja koputus ikkunaan ja ovelle. "Why u keep your curtains open? Are u teasing us?". Siinä vaiheessa tajuttiin, et ollaan hilluttu siellä kämpässä lähes alasti siitä asti, kun oltiin tultu kotiin syömästä, et pojat on varmaan katselleet koko shown ja ehkä saattaneet saada vähän väärän kuvan...Sitten tämä tyyppi päätti tulla sisälle jakamaan tarinoitaan. Hän oli pelkästään huvittava, että saatiin kyllä kunnon naurut taas tästäkin! Paras kommentti oli suunnattu Jannalle, kun Eugine kehui meitä hyvännäköisiksi ja samalla koitti saada meitä omalle terassilleen oluelle: "Why u are blushing?". Revettiin huolella, koska Janna oli samana päivänä palanut ravun väriseksi, mikä oli aika kaukana punastelusta! :D Sitähän Euginen oli todella vaikea tajuta humalatilansa takia...oi voi ja jossain tässä järkevän keskustelun lomassa tyyppi päätti läimäyttää Jannaa perseelle. Lopulta, kun saatiin Eugine ja muut ulos meidän kämpästä (vaati kyllä aikamoista ponnistelua) oli hänen vielä pakko saada poskipusut. Ollaanhan me niin eurooppalaisia! Me hyväuskoiset kuitenkin luultiin, että se tunkeilu jäisi siihen, mutta noin 15 min myöhemmin Herra E. oli taas kolkuttelemassa ovelle ja varmisteli, että eikö me nyt ihan oikeasti haluta lähteä kaljalle. Tämä sama toistui vielä useasti...Oli sellainen 15 -vuotiaat Uluwatun leirintäalueella -olo ! :D Ihan parasta oli, kun Eugine kehotti meitä pitämään mielen avoinna. Mä lähinnä ajattelin siinä vaiheessa, et joo mieli avoinna, mut verhot ja ovet kiinni tästä lähtien! :D Viihdearvo tälle illalle oli täysi 10. Kiitos Eugine.




Siis ne on kyllä kaikki ihan uskomattomia bilettäjiä, ainakin Balilla. Se on niiden Kanarian saaret. En tietenkään voi yleistää, kyllähän niitä fiksujakin siellä on humalaisten aussien lisäksi! ;D

Bilettämisestä voisinkin jatkaa ja kertoa missä Uluwatussa voi käydä reivaamassa itsensä hikeen. Single Fin nimisessä ravintola/baarissa on joka sunnuntai bileet! Siellä on kaikki. Ainakin kaikki joiden siellä kuuluu olla. ;) SF:ssa on myös arki-iltaisin menoa! Single Fin on siitä hieno, että se on kallion päällä kohti merta, jossa voi bongailla surffareita ja katsoa auringonlaskun. Pimeän tullen dj ja paikalliset bändit ottavat tilan haltuun ja sitten alkaa hikireivit! Siellä on niin kuuma vaikka merituuli vähän koittaa hönkäillä tanssilattialle. Mahtava fiilis! Joskus ne jopa avaa poolin, että tanssijat pääsee molskahtamaan sinne. Tai no kai sinne aina joku eksyy oli se auki tai ei. Viimeksi ainakin joku nainen siellä lillui vaatteet päällä...sama nainen oli aiemmin illalla lyönyt mua pepulle ja sanonut mun olevan kuumaa kamaa. Öh miksi meidän peput on alituisen hyökkäyksen alla ? :D




Nyt riitti tästä. Alkaa tulla liikaa paljastuksia! Seuraavassa postissa kerron muutamasta skodu retkestä, jotka tehtiin...turtle islandista ja poliiseista. Hah.


tiistai 8. tammikuuta 2013

Tanah Lot temppeli

Uuden vuoden ympärillä asuttiin Kutalla, mutta ajeltiin taas muualle sen vilskeestä ja turisteista. Oli muuten ihan täynnä koko Kuta UV:na länkkäri ja paikallisia turisteja. No käytiin sitten yhtenä päivänä Tanah Lot temppelillä, joka sijaitsee Tabanan kylässä ja sinne on Kutalta noin 40-50 km. Ajettiin Canggun kautta ja takaisin tullessa käytiin katsomassa miltä näyttää Canggun rannat. Päädyttiin hetkeksi loikoilemaan Echo beachille, missä on tumma hiekka ja tien päässä paljon ravintoloita. Majoitus oli aika paljolti Villa tyyppistä ja lisää oli kovaa vauhtia tulossa riisipeltojen tilalle. Heti kun pääsi Kutan alueelta pois, muuttuivat maisemat vihreämmiksi ja kauniimmaksi! Kannatti ajaa! 



Tanah Lot on rakennettu balilaisille meren jumalille ja se on yksi seitsemästä merelle rakennetuista temppeleistä. Siellä käy paljon paikallisia sekä muita turisteja ja alueelle on pieni sisäänpääsymaksu (30 000rp). Suosittelen vierailua aamusta, jotta välttää pahimmat ruuhkat ja monet matkamuistopuljutkin ovat vielä silloin kiinni eli kukaan ei huutele ostelemaan mitään. Ennen temppeliä on tosiaan alue, joka on täynnä kaikenlaista krääsää jota saa joka puolelta Balia. Vähän hassua, mutta jollain näidenkin on tienattava.