keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Bänköök 30.1-4.2

Jippii taas Bankkarissa. Kivaa oli! Järkyttävän matkustus urakan jälkeen (36h!!!) en ihan heti lähde istumaan uusiksi bussiin. Siksi oli ihana tulla Bangkokiin, jossa asuu paljon kavereita. Tuntui kuin olisi tullut kotiin. :)

Matkalla Laosista Thaimaan rajalle meidän tuk tukin renkaat poksahti!

Bangkokin yksi tunnetuimmista kaduista, Rama 4. Asuttiin kadun varrella yhden kaverin luona.


Bangkokissa aika meni taas yleiseen hengailuun, shoppailuun, jalkahieronnasta nauttimiseen  ja vietettiinhän me mun synttäreitäkin! Eipä paljon muuta sitten...elämää... :)

Samaan aikaan oli Kiinalainen uusi vuosi, jonka tuntomerkkeinä olivat nuo lamput yms...

Minun synttäriaamuna:))

Synttärittt!!

Oltiin syömässä lemppari ravintolassa, jonka nimi suomeksi on "Syö kalaa". 


Minun kakku:)) 
Ja kortti, joka oikeutti hierontaan!
Sain myös snifferin lahjaksi, kiitos.
Sniffff...mmm yök.
Hahahh seuraavan aamun fiilistä, Mc Donalds home delivery :D 
Kivaa oli taas tuolla noiden nassujen kanssa...sitten alkoikin uudet tuulet Malesiassa, iik. Ja äiti ja iskä!!!

Kate

torstai 2. helmikuuta 2012

Luang Prabang 24.-28.1



Oi mikä eurooppalaistyylinen kaupunki. Niin kaunis. Ja matka Vang Vieng:stä Luang Prabangiin oli uskomattoman kaunis, mutta kamala. Kiemuraista vuoristotietä pomppujen saattelemana...oli aika huono olo! Ja muutamissa mutkissa hieman pelotti, kun kuski vain kiihdytti mitä kapeammalta ja kiemurammaiselta tie näytti...urh. Onneksi se on nyt kärsitty, kahdesti, koska viime yö matkustettiin LP:sta Vientianeen määränpäänä Bangkok, joka saavutetaan huomenna (maanantai 30.1) aamulla! Jee!


..maisemia matkalta...




Luang Prabang:sta ei voi olla pitämättä, kaunis arkkitehtuuri, polkupyöräilyä ympäriinsä, UPEIN vesiputous, jonka olen nähnyt, Night Market, tunnelmalliset guest houset, munkit viipottamassa oransseissa asuissaan ja backpackereiden "salainen yöelämä" Utopia nimisessä ravintolassa...Kaikki ravintolat ja kahvilat sulkevat ovensa 23.30-00.00 välissä, koska LP Provincen laissa sanotaan, että kaikkien on oltava kotona klo. 00.00 mennessä. Jos Utopian jälkeen haluaa “uhmata” lakia, joka on sallittua, voi siirtyä tuk tukilla Bowling nimiseen halliin keilaamaan tai paikalliseen Discoon.






Kouang Si Waterfall 

Vesiputous oli ainakin kolemssa eri tasossa niin, että putouksia oli kolme. Sitten oli tuollaisia laguuneja ymsyms :))
Night market

Paikalliset lapset leikkivät joessa, hauskaa näytti olevan :) 

Laosin muillakin alueilla on samankaltaisia sääntöjä, esimerkiksi Don Det:ssä "nukkumaanmenoaika" oli klo. 23.00, jonka jälkeen guest housemme omistaja Oi sammutti valot ja käski meidän kuiskata, jos halusimme jäädä istumaan ravintolaan. :D Saarella kiersi joku vahti, joka varmisti, että kaikki ovat kodeissaan ja ravintolat suljettu!





Kate

sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Vang Vieng 20.-24.1

Vang Vieng ja tubing! Hullua menoa, sairasta... :D

No sitten! Hyvään tarkoitukseen :)) 

Ensimmäinen päivä tubingia!


Kaupunki on ihanassa ympäristössä vuorten ympäröimänä ja sen keskellä virtaa Mekong. Toisella puolella jokea, ei kaupungin puolella, on rauhallinen "bungalow kylä", jossa voi rentoutua ja laiskotella lehmien joukossa...Joku on joskus keksinyt, että traktorin sisäkumilla on kiva lötkötellä ja laskea alas jokea. Tuubailu on joskus ollut rentouttava tapa viettää päivää Vang Vieng:ssä, mutta nykyään se on uskomaton bilepaikka. Lähtö on joen yäjuoksulla, jossa on heti ainakin 4 jokivarsibaaria, joista aloitat matkasi...Ensimmäisellä kerralla ei päästy kuin 15 metriä tuubilla eteenpäin, koska piti tietenkin pysähtyä baareihin tanssimaan ja juhlimaan ihmisten kanssa! :D




Hauska idea, mutta pidemmän päälle alkoi ärsyttämään 25-30 vuotiaat aussi jätkät, jotka vetivät Vang Vieng:ssä edelleen teinikännejään. Kaupunki on hiljainen, koska kaikki ovat joen yläjuoksulla päivät ja illalla sammuvat sänkyihinsä. :D Jos olet hoitanut päiväsi hyvin, pääset vielä osalliseksi illan juhlintaan party island:lle esim. Bucket baariin...


Meidän tiimi Don Det:stä asti, pikku puppy Ties 18v. <3 
Argentiinalaisvahvistuksemme :)
Vokabkompanyn promoamista! ;)
Aika Vang Vieng:ssä ei mennyt pelkäksi juhlinnaksi, sillä käytiin yhtenä päivänä polkupyörillä Blue Lagoonilla. Matkaa oli 7 km kamalaa kivistä pomppu tietä! Kyllä nauratti, mutta se oli ihan hauska kokemus ja pulahdus lagooniin palkitsi! Samassa paikassa oli myös aika iso uskomaton luola, jonka uumeniin uskaltauduttiin...

Maisemia matkalta... 

...luolasta... 

..tsekatkaa toi otsalamppu! MYYRÄ :D
Blue Lagoon



Kate

lauantai 28. tammikuuta 2012

Vientiane 18.-20.1

Matka Laosin pääkaupunkiin alkoi siis Don Detistä, ensin veneellä mantereelle ja sieltä otimme paikalliseen tapaan täyteen ahdetun minivanin. Oli aika tuskallisen kuuma matka. Minivanit ovat aina täynnä milloin mitäkin. Kaikki penkit (jos niitä voi penkeiksi sanoa) ovat ensinnäkin täynnä ihmisiä. Enkä tarkoita, että jokaisella olisi oma paikka, ei todella, yhdelle penkille mahtuu ainakin kolme ihmistä. Kerran laskin, että kahdeksan hengen minivanissa meitä oli (noin 30 min matkan ajan) 16 henkilöä plus matkatavarat. Aina, kun vani pysähtyi ottamaan lisää ihmisiä kyytiin kaikki joutuivat tiivistämään vielä vähäsen eli toisin sanoen istumaan toistensa syliin. Joskus taas autot ovat tavaran kuljetusta varten, saatat joutua kyytiin, joka kuljettaa kanoja, munia, postia…mitä milloinkin. :D

Noh kun minivan matkasta oli selvitty Pakseen asti, menimme linja-auto asemalle odottelemaan yöbussin (sleeping bus) lähtöä. Sleeping bus oli niin hauska kokemus, nauroin hieman, kun näin miltä bussi näytti. Sen sisällä oli sängyt! Siis aivan kuin laivojen tai junien hyteissä. Sängyt vain olivat kaikki jonossa bussin reunoilla kahdessa kerroksessa. On taas joku aasialainen keksinyt mukavan tavan matkustaa…näitä voisi kehitellä Suomeenkin! :D

Tätä rakennustapaa ei tarvitse mallintaa koti Suomessa :D

Bussi oli perillä Vientianessa seuraavana päivänä klo. 6.00 aamulla. Juuri, kun olin nukahtanut ensimmäisen kerran! Siitä sitten urheasti tuk tukilla kaupungin keskustaan etsimään majapaikkaa ja aamupalaa.





Kaupungissa ei sitten muuta tekemistä todella ole kuin syödä hyvin ja katsella kaupunkia, jossa ei oikeastaan ole muuta katseltavaa kuin rakennukset. Vientiane oli meille vain parin yön pysähdyspaikka, jotta ei tarvinnut matkustaa pitkää matkaa Vang Viengiin asti. Saatiinhan me pyykitkin pestyä tuolla! Hyödyllistä. :D

Kate

Don Det in 4000 islands 13.-18.1.2012

LAOSSS! Jei!

Kratiesta otettiin minivan Laosiin, tai oikeastaan minivan jätti meidät johonkin keskelle ei mitään, jossa sitten odottelimme ja toivoimme, että kai sieltä pian jokin kulkuväline tulee ja vie meidät Laosin rajalle. Paniikkia ei kyllä ole koskaan tuollaisissa tilanteissa tullut...aina luottaa ja uskoo, että eivät ne meitä ole huijanneet. :D

Minivan tyhjäksi! Mä pidän evästaukoa :D
No kyllä sieltä jonkin ajan kuluttua saapui bussi, joka vei meidät rajalle. Kambodzan ja Laosin raja oli easy, käveltiin vain passi kourassa leimattavaksi johonkin hökkeliin ja sitten käveltiin Laosin puolelle, jossa leimattiin uudelleen. Sitten siirryttiin minivaniin, jossa ei ollut ilmastointia eikä paikkoja kaikille. Kati istui lattialla kolmen muun kanssa :D No matka 4000 islandsille oli lyhyt, joten selvittiin siitä aika kevyesti. 4000 islands tosiaan on 4000 saarta, kävimme niistä yhdellä, Don Det:ssä. Mahtavin paikka!!!





Don Det on rauhallinen chillaus paikka, jossa ei todella tarvitse/saa/voi tehdä mitään ihmeellistä. Olen kuullut ihmisten viettäneen siellä viikkoja, yhdellä pikkuruisella saarella, tehden yhtikäs mitään! Yhden asian siellä kuitenkin voi tehdä; Don Khon saari on Don Detin alapuolella, jossa kävimme kävellen katsomassa huikeaa vesiputousta! Yhteen suuntaan kesti kävellä 1,5 h. Keskellä kuumista päivää. Fiksua. Mutta pyöräillessä olisi jotunut maksamaan siltamaksun, joten halusimme säästää sen euron...


Kuvia (maksulliselta) sillalta... 

Upea vesiputous, näyttää Pocahontas elokuvan koskilta!


Tuolla alhaalla käytiin uimassa retken päätteeksi. Piti olla aika varovainen, koska putouksen virta oli tosi voimakas...

Myös mukana matkustava muumi pääsi kokeilemaan uimista! :D

Don Det:llä majoituttiin Sunset Oi! nimisessä guest housessa ja siellä me sitten ravintolan terassilla hengailtiin ja majailtiin joka päivä. :D Paikan omistaa Oi, mahtava persoona! Hän ja hänen siskonsa pyörittävät lähes kahdestaan koko paikkaa...tekevät ruuat yms. Ruuan saamisessa sitten kestääkin, joskus jopa tunti :D Mutta se on uskomattoman hyvää!!!

Tossa Sunset Oi:n terassilla me sitten laiskoteltiin...ha kone, olin just koodannut naapuri ravintolan netin salasanan :D
Oin hurmaava koira, jolle oli eräs ilta leikattu uusi kampaus :D

Auringonlasku Sunset Oi:ssa :)

Joka ilta istuskeltiin meidän paikassa tai jossakin muussa ravintolassa. Don Detin ajasta ihan parasta teki tietysti mahtava seura. meillä oli hyvä porukka ja harmitti, kun piti jatkaa matkaa eri suuntiin. Se tässä reissaamisessa on kurjaa. Kun tutustut uusiin ihmisiin, etkä välttämättä näe heitä enää koskaan...

Yhtenä iltana pelattiin lempipeliä (tumbling tower/jenga) rankoilla säännöillä, jotka sisälsivät myös Lao Lao "viskin". 
Ja taas, auringonlasku :)

Kate