keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Koh Chang 22.-27.12.2011

Changille mentiin BKK Ekkamain bussiasemalta 239 bahtilla. Matka kesti 5-6 h lauttasatamaan ja lautta (mun mielestä lossi) kesti 45 min ja kustansi 75 bahtia. Lauttamatka oli oikeasti todella lyhyt, mutta lautta kulki hitaammin kuin minä kävelisin joten...

Yksi söpö ranta, joka löydettiin... 

Koh Chang oli upea! Luonto oli niin kaunista ja rannat ja poukamat upeita! Niin paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta, että on ihan pakko mennä joskus takaisin. Oltiin joskus suunniteltu menevämme saarille Changin alapuolella nimeltä Koh Wai, Mak ja Kood, mutta ei vain ollut aikaa, koska Katin äiti oli tulossa BKK 27.12. Jouluaatto ja muut pyhät vietettiin Changilla auringon syleilyssä ja hyvän ruuan äärellä. Voin sanoa, että joulu oli todella erilainen eikä se oikeastaan joululta tuntunut. Kun on tottunut viettämään sen kotona, kylmässä Suomessa, perheen kanssa, voi tuntua hieman erilaiselta viettää joulua hiekka varpaiden alla. Toisaalta oltiin päätetty, että tämä on todellakin erilainen joulu eli, jos ei joulufiilis jostain kumman syystä tule esiin, se on ihan ok. :) Jouluaattona yksi asia oli kuitenkin pakko tehdä kuten kotona, katsottiin Joulupukki ja noitarumpu! Muuten koko päivä olikin sitten kaukana perinteisestä.

Joulukuusi koristeltu :D


Asuttiin Lonely beach:n alueella, ei aivan hiekkarannalla vaan sen kylässä noin 5 min kävelymatkan päässä rannasta. Meidän bungalow oli suloinen persikan värinen asumus aivan rannalla. Vaikka meidän ranta oli kivikkoinen se oli silti aivan upea!

Sea Flower bungalows :)
...pihalta...
...näkymä terassilta...

...näkymä tolta aurinkotuolilta :)
Lonely beach, jonka rannalla kylän paras ruokapaikka Nature Beach.


Saarella ajeltiin skodulla ja päädyttiin mm. Bang Baon kalastajakylään sekä viereiseen ihanaan poukamaan (Bang Bao cliff bay), jota ympäröivät mahtavat mustat kalliot. Poukamassa pitäisi olla hyvä snorklata, mutta pohja oli jälleen aika sekoittunutta niin ei sitten onnannut.

Bang Baon kalastajakylä, joka on rakennettu veden päälle.


Ihania koteja...

...ja hauskoja ravintoloita.


Bang Bao Cliff Bay
Upeat mustat kalliot!
Tutustuttiin Sun nimiseen paikalliseen mieheen, joka omisti yhden omaperäisen ja hauskan guest housen muutaman kilometrin päässä Lonely Beach:stä. Yhtenä päivänä käytiin tutkimassa vähän, että millaisesta paikasta oli kyse ja ihanahan se oli! Gu-Bay nimeltään...


Siellä oli jopa uima-allas!
Kaiken kaikkiaan tykkäsin Changista kovasti!!! Katsokaa vaikka tätä...

...upea auringonlasku :)
Kate

torstai 12. tammikuuta 2012

Bangkok 18.-22.12.2011

Taolta Bangkokiin matkattiin koko päivä, lähes 12h. Ensin lautalla Chumponiin ja sieltä bussilla Bangkokiin. Bangkokin Khao San Road:lta otettiin taksi kavereiden luo Huamak:iin, missä asuttiin se aika.

Ja jei vihdoin pääsin "Shopping shopping darling" in BKK! Käytiin Platinum ostoskeskuksessa, joka koostuu kolmesta keskuksesta, joissa on jokaisessa ehkä 5-6 kerrosta. Pelkkiä vaatteita, kenkiä, laukkuja...mitä nyt tytöt voivat tarvita. Platinumille mentiin taxiboatilla, koska asuttiin kavereiden luona, joiden kotoa helpoin, nopein ja halvin (17 baht) keino on taxiboat. Platinumille pääsee myös skytrainilla ja tietenkin taksilla. Taksit ovat halpoja Bangkokissa, lähtöhinta on 35 bahtia ja nousevat 2 bahtia kerralla. Ruuhkat, kuljettajien huono englanti/ yhteisymmärryksen puute ja huijausyritykset ovat ainoat ärsyttävät asiat takseissa. Jos menee skytrainilla, täytyy jäädä pois Siam:lla ja kävellä loppumatka Platinumille. Se oli taivas! Mutta uuvuttava taivas...oli rankkaa :D Bangkokissa shoppailu on USKOMATTOMAN HALPAA. Halvinta on kujilla, joilla ei liiku turisteja. Nooran, Juuson ja Martan lähellä (joiden luona asuimme) on joka ilta Night market, jossa ei käy turisteja, joten hinnat ovat todella alhaisia. Muutama mekko tarttui mukaan ;)

Taxiboat pysäkki 

Night market 

Kieltomerkit taksin ikkunassa...ei puhveleita?
Bangkokin backpacker majoitus, monet ruokapaikat, kojut ja meininki sijoittuvat Khao San Road:lle ja sen läheisyyteen. Khao San on hieman kalliimpi paikka syödä ja juoda juuri sen turistoitumisen takia. Yhtenä päivänä käytiin pälyilemässä meininkiä ja juotiin Changit, paikallista tietysti. Huhun mukaan ikinä ei voi tietää kuinka paljon Chang oluessa on alkoholia vaikka pulloihin on merkitty 6,4%. Saattaa olla enemmän tai vähemmän...enpä tiedä. Khao San on yksi Bangkokin nähtävyyksistä ja hyvä paikka tavata uusia ihmisiä.

Khao San 
Tuk tuk 
Näitä saa myös Khao San:lta :D
Iso ja pikku Chang
Yhtenä päivänä mentiin käymään jossakin ostoskeskuksessa Juuson tarkoituksena ostaa Nooralle joululahja...noh Juuso oli ajatellut jotain vähän erilaisempaa joululahjaa kuin perus suklaata ja nallekarhua. Sormus! Juuso kosi Nooraa jouluaattona! :)



Sormuksen valitsemisen jälkeen mentiin viilentymään jätskille :D
En oikein muista mitä muuta puuhattiin tuolloin BKK:ssa, mutta palattiin sinne uudestaan viikoksi viettämään UV:tta. Siellä on joka päivälle hurjasti tekemistä! Me lähinnä kierreltiin, shoppailtiin, syötiin hyvin, hengailtiin Martan poolilla ja muualla.

Kate

perjantai 6. tammikuuta 2012

Koh Tao 14.-18.12.2011

Phanganilta Taolle tultiin lautalla, joka maksoi 400 baht (aika suolainen hinta high seasonin takia). Lautta matka oli ihan hirveä, kuten lauttamatka Phanganillekin. Oli niin kova merenkäynti, että ihmiset oksentelivat pusseihin ja oli siinä itselläkin aika kova tekeminen, että ei oksu lentänyt. Ostin onneksi joskus aiemmin pahoinvointilääkkeitä, joita olen napsinut aina ennen lauttaan menemistä. Hyvin ovat toimineet vaikka aika kovin on täytynyt silmiä pitää kiinni, nojata penkkiin ja harrastaa itsensä tsemppaamista. Keinumisessa pahinta lauttamatkoilla on se, että tuntuu kuin koko lautta voisi pyörähtää ympäri, ehkä sellainen Linnanmäki –fiilis.

Taolla oltiin tosiaan neljä yötä Sairee beach:llä ja niistä kaksi Janna oli meidän kanssa kunnes lähti kotimatkalle Suomeen. Aika tyhmä fiilis tuli ja muutama krokotiilin kyynel, kun se hurautti pois. Ei mulle koti-ikävä tullut, mutta ikävä sitä. Onhan se hassua, kun joku ketä tuntee sut niin hyvin tulee hetkeksi pyörähtämään täällä ja sitten lähteekin pois. Olin niin tottunut siihen, että tuntui kuin Janna olisi ollut täällä koko mun reissun ajan. :)

Meidän bungalow siihen asti kunnes Janna lähti. Sitten siirryttiin halvempaan ja kappas, ei tullut vettä, mistään.
Paikallisen hippi -'pojan' koti :D Huom. lavuaari kukkaruukkuna!


Taolla me otettiin aurinkoa ja uitiin, kierrettiin skoduilla saarta ja juhlittiin Sairee beachin rannalla ja Sairee villagessa :P Skoduilla päristeltäessä huomasi aika äkkiä, että Taolla tiet ovat aivan uskomattoman huonossa kunnossa! Jouduttiin monta kertaa kääntymään takaisin, kun ei vaan voinut jatkaa tietä eteenpäin. Niitä ei oikeastaan enää edes voinut sanoa teiksi. Joitakin epämääräisiä polkuja ehkä...Mutta joihinkin paikkoihin eksyttiin kuitenkin...

Ravintola Shark Bayn yläpuolella, saaren eteläosassa.

Shark Bay


Shark Bay

Shark Bayn ranta




Valokuvaan rapua aallokossa, keskittyneenä :D
Saaren pohjoinen view point ja me :D
Kati ja Kati View pointilla :)

Kate

keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Koh Phangan 8.-14.12.2011

Koska meidän itsenäisyyspäivän kemut menivät hieman pieleen, sovittiin tyttöjen kanssa, että lähdetään Full Mooneihin. Oltiin muutenkin suunniteltu, että mennään uudelleen Phanganille, koska saarella on paljon muutakin nähtävää kuin vain Full Moon.

Neon painttiä käsiin, naamaan, mihin vain. Suomen liput oli ehkä hienoimmat!





Kuka haluaa hyppiä hyppistä? Anyone?

Asuttiin 6 päivää Phanganin länsirannikolla Haad Yaon ja Haad Saladin välissä Haad Gruadissa. Meidän kämppä oli aika "luksus" edelliseen verrattuna, oli ihan uima-allas ja lämmin suihku! ;) Tosin ensimmäisessä kämpässä oli kymmeniä amppareita, joista yksi pisti Jannaa :( Sit vaihdettiin huonetta muka parempaan, no enpä tiedä, vessan seinässä pytyn vieressä oli jäätävä reikä, josta kasvoi palmu! :D Ihan perus thaikku –hommia antaa sen palmun kasvaa vaan. Sitä oli kiva katsella, kun se huojui uhkaavasti yläpuolella joka kerta, kun kävi vessassa… :D

Meidän uima-allas :P
Muutamaksi päiväksi vuokrattiin skodut ja päristeltiin saaren pohjoisesta lännen kautta etelään ja kaakkoon. Pohjoisessa ja lännessä on hyviä snorklaus paikkoja, joihin pääsee ihan suoraan rannalta. Meidän aikana oli kurjasti aallokkoa ja pohja oli sekoittunut eli näkyvyys ei ollut mikään maailman paras. Bongasin ihan sairaan määrän merimakkaroita, ällöjä ja paksuja olivat hyi. Sitten näkyi muutamia värikkäitä fisuja, esim. parrotfish (papukaijakala) ja Nemosta tuttu mustavalkokeltaraidallinen kala, jolla on sellainen nokka.

Saaren keskellä pohjoisesta etelään on Kiinalainen temppeli, jossa käytiin tyttöjen kanssa. Oli aika koristeltu ja hullun värinen, mutta hieno. Aika monet temppelit täällä on ihan hulluja, kullattuja, värikkäitä ja hileisiä. En tiedä miksi toi temppeli oli nimeltään ”Kiinalainen temppeli”, ehkä jokin erilainen buddhismi –juttu.









Käytiin myös muutamalla vesiputouksella, mutta ne oli aika väsyneitä, kun ei ollut vettä mikä olisi virrannut. Kyllä sieltä silti kuvia sai, turisti kuvaa aina! ;)



Päristeltiin myös Haad Rinin kylään/rannalle, jossa Full Moonit järjestetään, koska haluttiin nähdä miltä se ranta näyttää biletyksen jälkeen. Aika kamalaltahan se näytti. Järkyttävintä oli nähdä ranta aamulla, kuuden/seitsemän aikaan, bileiden jälkeen, kun kaikki roskat ja kaljapullot lojuivat rannalla ja huuhtoutuivat mereen aaltojen mukana. Ihan hirveä näky! Miten länsimaalaiset turistit voivat olla niin tyhmiä, että eivät voi heittää roskiaan roskikseen?? Thaimaassa mua muutenkin ärsyttää likaisuus ja roskat! Todellisuudessa pahimpia roskaajia ovat paikalliset itse, mutta Full Moonissa on kuitenkin eniten länkkäreitä joten sieltä ne roskat ovat peräisin.



Thaimaassa saatat kantaa jotakin roskaa kädessäsi jopa tunnin, koska et näe roskista missään. Matkalla näet toki katuja ja kujia täynnä roskaa. Joskus tuntuu, että ohitat jätteenkäsittelylaitoksen vaikka todellisuudessa se on vain roskaa, joka on heitetty kadulle. Paikalliset eivät tiedä mitään kierrättämisestä tms., koska kukaan ei ole opettanut sitä heille. Kuinkahan kauan tämä kaunis luonto on enää kaunista ja puhdasta? Ihan alkoi suruttamaan!:(

Noh mutta joka tapauksessa Phanganin luonto on uskomattoman kaunista ja rannat upeita! Varsinkin lännessä ja pohjoisessa. Tähän asti ehkä kauneinta luontoa mitä olen nähnyt! Haad Yaon ja Haad Saladin rannat olivat ihan uskomattomia hiekan ja veden värinsä takia, eikä siellä ollut liikaa majoitusta tai turisteja.

 Haad Salad




Sähkömies kiipesi bambutikkaita pitkin palmuun korjaamaan valoja...


Haad Yao
Haad Yao

Kate